Jumaat, 6 November 2009

Kenapa Anda perlukan Agen insurans?

Tengah hari semalam ketika sedang minum kopi di restoran bersama pelanggan, saya menerima satu panggilan talipon dari seorang kawan yang juga salah seorang pelanggan saya meminta pertolongan kerana tayar kereta TOYOTA WISH yang dipandu oleh isterinya bocor di tengah perjalanannya di satu tempat yang sukar untuk mendapatkan pertolongan sementara isterinya tidak tahu dan tidak mampu untuk menukar tayar.Kebetulan pelanggan yang sedang minum kopi dengan saya juga pemilik kereta TOYOTA WISH yang kemudian memberitahu sedikit panduan bagaimana untuk menukar tayar kereta tersebut.

Saya kemudian ke tempat kejadian setelah menalipon adik saya untuk meminta beliau ke tempat yang sama keran saya memerlukan pertolongan untuk membantu isteri pelanggan tersebut.Tetapi alhamdullah sebaik saja saya sampai tiba tiba dua orang anak muda yang memandu kereta TOYOTA CALDINA berhenti dan menawarkan bantuan yang sungguh bermakna dan berguna kepada saya dan kepada isteri pelanggan tersebut sebelum adik saya sampai.Setelah mengalami beberapa masalah teknikal akhirnya tayar kereta tersebut berjaya ditukar.Ucapan terima kasih kepada pemuda yang baik hati itu dari saya bagi pihak pelanggan saya.

Namun apa yang saya ingin kongsikan ialah kepentingan untuk menjadi agen yang baik kepada pelanggan dan keperluan setiap pengguna untuk berurusniaga dengan agen yang baik.Moral dari kejadian ini ialah pelanggan saya yang bekerja di Kuala Lumpur pada ketika dimaklumkan oleh isterinya mengenai masalah yang dihadapinya secara spotan teringat kepada saya yang menjadi agen insuransnya lalu terus menghubungi saya untuk mendapatkan pertolongan,Ini bermakna seorang agen bukan sahaja menjual polisi kepada pelanggannya tetapi menjadi tempat rujukan utama bilamana berdepan dengan masalah berkaitan dengan kereta mereka.Ini juga bermakna seorang agen perlu bersedia untuk membantu pelanggan dalam apa jua keadaan,sekali gus ianya menjadi nilai tambah percuma kepada pelanggannya.

Nilai tambah ini mungkin tidak dapat diperolehi oleh mana mana pengguna yang mendapatkan insurans mereka dengan Bank atau pejabat pos atau MyEG atau membeli terus dari syarikat insurans tetapi boleh diperolehi daripada agen agen yang baik.Di sinilah mesej yang ingin saya sampaikan kepada semua pelanggan agar mendapatkan insurans kereta mereka dengan agen agen yang baik yang saya pasti ramai dalam pasaran sekarang ini.Begitu juga rakan rakan agen semua, bersedialah untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan kepada pelanggan.

Itu satu daripada isu yang ingin saya ketengahkan kepada semua pembaca blog saya.Satu lagi keperluan untuk memiliki agen yang baik terserlah dalam situasi underwritting insurans semasa.Semalam juga saya berdepan dengan masalah untuk membaharui tiga polisi yang sebelum ini diambil dalam bentuk 3rd party tetapi sudah tidak diterima sekarang ini.satu daripada polisi tersebut milik adik saya yang saya panggil untuk membantu saya ketika menukar tayar TOYOTA WISH tersebut.Kalau diikut standard kebanyakan syarikat insurans hari ini,adik saya terpaksa membayar harga yang terlalu tinggi untuk insurans keretanya yang sebelum ini menggunakan perlindungan 3rd party.Tetapi dengan hubungan yang baik dengan rakan rakan agen yang lain, saya berjaya mendapatkan polisi yang dikira murah dalam keadaan semasa dan menyelamatkan adik saya daripada membayar harga yang tinggi untuk insurans keretanya yang berusia lebih daripada 15 tahun.Saya juga berdepan dengan dua pembaharuan insurans lori permit C salah seorang pelanggan tetap saya.Saya berjaya mendapatkan pembaharuan yang dikira murah kepada salah sebuah lori tersebut tetapi masih gagal untuk membaharui sebuah lagi.Sehingga saya menulis ini, saya tidak pasti samada pelanggan saya sudah mendapatkan insurans dari tempat lain kerana masih tidak sempat menghubunginya tetapi dari pengalaman yang lepas saya agak beliau masih belum berjaya membaharui insurans tersebut.Inilah masalah yang sedang dihadapi oleh para agen dan semalam juga saya diberitahu oleh underwritter salah sebuah syarikat insurans prinsipal saya bahawa sekarang ini, polisi syarikat ialah untuk mengurangkan penglibatan dalam mengeluarkan polisi polisi insurans kereta motor.

Kemungkinan kepada masalah yang lebih serius sudah dibayangkan oleh underwritter tersebut di mana sebuah lagi prinsipal saya turut mengubah prosidur membatalkan cover note yang turut memberikan banyak kesulitan kepada agen agen mereka.Inilah cabaran yang mesti dihadapi oleh agen agen insurans hari ini dan kesulitan yang berterusan perlu dihadapi bersama oleh orang ramai.Tetapi apa yang ingin saya sampaikan dalam isu ini ialah kemampuan para agen menolong pelanggan mereka dalam situasi yang sukar hari ini.Contoh dari kemampuan saya mendapatkan perlindungan yang bersesuaian dengan keperluan pelanggan seperti kes kereta adik saya dan salah sebuah lori permit C tersebut seharusnya diambil kira oleh pengguna sekelian dalam pertimbangan untuk mendapatkan polisi mereka. Sekalipun MyEG menawarkan diskaun kepada road tax, sekalipun syarikat insurans memberi rebate kepada premium yang dibeli dikaunter mereka, tetapi tidak ada satupun mampu memberi servis seperti para agen yang pada saya merupakan personal touch yang tidak mampu disaingi oleh MyEG atau mana mana pihak sekalipun termasuk bank dan pejabat pos dalam soal pembelian polisi insurasn ini.

Tiada ulasan: