Isnin, 9 November 2009

Market update: Pengecilan skop risiko insurans kereta motor

Insurans kereta motor di negara kita kini mengalami perkembangan baru seiring dengan situasi ekonomi semasa.Seperti yang pernah saya tulis di posting saya yang lalu,salah satu syarikat insurans prinsipal saya sedang mengecilkan penglibatan mereka dalam mengambil risiko kereta motor.Sebenarnya pengecilan ini bukan sahaja melibatkan syarikat prinsipal saya sahaja tetapi ianya adalah senario terkini dalam keseluruhan industri insurans kereta motor.Kurnia Insurans sebagai syarikat insurans am terbesar di negara kita sudah mengorak langkah untuk mengecilkan pengambilan risiko kereta motor dan langkah pengecilan ini turut diikuti oleh kebanyakan syarikat insurans yang lain termasuk juga syarikat syarikat yang menjalankan urusniaga takafur.Kini hanya tinggal satu atau dua syarikat yang masih liberal dalam panduan underwritting mereka tetapi dipercayai ianya adalah sementara sahaja di mana syarikat syarikat ini dijangka akan mengambil langkah pengecilan yang sama.

Situasi ini tidak bagus bagi sebahagian besar pengguna insurans di mana dipercayai majoriti pemilik kenderaan hari ini adalah terdiri daripada mereka mereka yang terjejas.Cuma pemilik kereta baru sahaja yang mungkin terselamat dari langkah pengecilan ini.

Untuk itu, sebagai panduan kepada pengguna yang terjejas, bagi pemilik kereta persendirian, anda ada dua pilihan iaitu mendapatkan insurans melalui pejabat pos atau mendapatkan perlindungan dari "HIGH RISK POOL".Inilah sahaja kaedah yang ada bilamana seluruh syarikat insurans mengetatkan polisi underwritting mereka.Sementara bagi pemilik lori permit "A" sebahagian kenderaan awam dan sebahagian pemilik lori permit "C", anda hanya ada satu cara sahaja untuk membaharui road tax lori anda ia itu melalui "HIGH RISK POOL".Untuk maklumat, kini semua syarikat insurans sudah menolak semua risiko untuk permit "A", sebahagian kenderaan awam dan lori permit "C".Begitu juga bagi pemilik kenderaan special type, pilihan yang ada semakin terhad untuk mendapat perlindungan insurans di mana kemungkinan besar mereka juga terpaksa beralih kepada "HIGH RISK POOL".

Situasi begini pernah berlaku sekitar tahun 1987 dan 1988 di mana ketika itu, keadaan juga dipengaruhi oleh polisi underwritting Kurnia Insurans.Tetapi daripada maklumat yang didapati, suasana hari ini lebih teruk daripada tahun tahun 1987-88. Untuk itu, pengguna perlu bersedia untuk berdepan dengan situasi yang lebih teruk.Kini ada ura ura untuk mewajibkan kereta lebih 15 tahun diperiksa oleh puspakom dan hampir semua syarikat insurans dan takafur sudah menolak risiko kereta yang berusia lebih 20 tahun.Pendek kata pemilik kereta lama sudah tinggal nyawa nyawa ikan lagi.

Pejabat pos merupakan satu satunya tempat untuk mendapatkan perlindungan 3rd party bagi kereta dan motor (yang berusia kurang dari 10 tahun).Ramai yang bertanya kenapa pejabat pos sahaja dibenarkan mengeluarkan perlindungan 3rd party sementara agen agen insurans sudah tidak dibenarkan.Sebenarnya, syarikat syarikat insurans sudah menolak semua bentuk perlindungan 3rd party ini, tetapi bagi polisi yang dikeluarkan di pejabat pos, ianya mendapat backup daripada kerajaan yang bermakna sebahagian besar risiko akan ditanggung oleh kerajaan.Tetapi saya juga mendapat maklumbalas dari pelanggan pelanggan saya bahawa pejabat pos juga turut mengetatkan pengeluaran polisi 3rd party ini.Ada sebahagian model(untuk motosikal) tidak diterima dan ada pula yang memberitahu pejabat pos mengenakan kouta harian ketika mengeluarkan polisi 3rd party ini di mana sesiapa yang datang ketika kouta mereka sudah habis dikeluarkan, maka pembaharuan insurans dan road tax mereka akan turut ditolak.Begitu juga di setengah tempat,pejabat pos menetapkan hari hari tertentu untuk menerima pembaharuan road tax di mana sekiranya pelanggan pergi pada hari hari lain, maka pembaharuan juga tidak akan dibuat.

Demikianlah, kesukaran kesukaran yang sedang dihadapi oleh pengguna yang turut menjejaskan agen agen insurans.Namun begitu, agen agen masih boleh memberikan perkhidmatan terutama dalam memdapatkan perlindungan daripada "HIGH RISK POOL".Umumnya, pelanggan tidak mengetahui apakah "HIGH RISK POOL" dan bagaimana untuk mendapatkannya.Di sinilah kelebihan yang ada pada agen agen insurans yang umumnya mengetahui cara cara untuk mendapatkan perlindungan daripada "HIGH RISK POOL".Untuk itu, kepada pengguna yang terjejas dengan polisi underwritting insurans semasa, carilah agen agen yang boleh membantu anda.

Tiada ulasan: