Umumnya pembelian polisi insurans motor tidak begitu dititkberatkan oleh pengguna.Oleh kerana kebanyakan pembelian kereta melibatkan bank sebagai pembiayaan pembelian tersebut dan bank juga bertindak sebagai egen menjual insurans,pengguna atau pemilik kereta cenderung untuk membaharui insurans mereka di bank berkaitan.Inilah tren yang berlaku di negara kita sekarang sedangkan transaksi insurans sepatutnya menerus agen agen bertauliah dan terlatih.selain itu,ada segolongan pengguna gemar mengambil polisi insurans di pejabat pos.
Oleh sebab itu banyak salah faham dan kekeliruan timbul terutamanya apabila berdepan dengan masalah pembelian polisi yang salah.Terdapat beberapa insiden di mana polisi yang dibeli tidak menepati keperluan pengguna/pemilik seperti perlindungan yang tidak mencukupi(under insured) dan perlindungan berlebihan(over insured).Kedua dua ini mungkin menyumbang kepada masalah apabila berlaku tuntutan kemalangan atau kecurian.
Selain itu,bank dan pejabat pos juga tidak dapat menyediakan perkihidmatan nasihat kepada pengguna seperti perkhidmatan nasihat para agen yang terlatih.Dari itu mungkin para pengguna tidak dapat memahami keperluan insurans mereka dengan jelas.Berbeza dengan agen terlatih,mereka bila bila masa boleh dirujuk untuk mendapatkan maklumat yang betul dengan tidak melibatkan bayaran kaunseling.Jadi agen juga merupakan kaunselor insurans.Dan berbaloi bagi pengguna menggunakan perkihdmatan agen terlatih dalam setiap keperluan insurans mereka.
Satu lagi kelebihan agen terlatih ialah perkhidmatan yang disediakan ialah perkhidmatan dihujung jari dan mempunyai sentuhan personal(personal touch) yang tidak dapat diperolehi di bank atau pejabat pos.
Contoh jelas ialah bila terlibat dengan kemalangan,agen terlatih boleh dihubungi segera untuk mendapatkan nasihat tetapi bagi mereka yang membeli polisi di bank atau pejabat pos,mereka mungkin berhadapan dengan masalah untuk mengenal pasti bengkel panel dan ada kemungkinan kereta ditarik ke bengkel bukan panel yang pula akan menyebabkan beberapa kesukaran yang terpaksa dihadapi oleh pengguna/pemilik dalam membuat tuntutan kemalangan tersebut.
Satu lagi contoh ialah bila kereta pengguna terlibat dalan kemalangan dengan motorsikal atau penjalan kaki.Dalam kes ini perlindungan pihak ketiga(2rd party) akan terpakai dalam semua keadaan.Bermakna pemandu dan pembonceng atau penjalan kaki tersebut ada hak untuk membuat tuntutan keatas insurans kereta tersebut.Oleh kerana tuntutan melalui proses mahkamah maka pihak yang menuntut akan menyaman pemilik kereta.dalam kes begini,suasana panik sering dialami oleh pemilik kereta dan mereka memerlukan khidmat nasihat yang betul.Sering berlaku pemilik yang membeli polisi di bank dan pejabat pos dibiarkan berseorangan menghadapi situasi begini tetapi dengan agen terlatih pemilik akan mendapat nasihat yang betul bagaimana untuk tindakan selanjutnya.
Oleh itu,adalah perlu bagi semua pemilik kereta mempunyai agen terlatih dalam urusan insurans mereka kerana transaksi insurans ialah transaksi yang sepatutnya dijalankan oleh agen yang terlatih.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan